Osteopati sammanfattat

Här är en lista på några av de viktigaste punkterna om Osteopati.

• Osteopati presenterades för första gången 1874 i USA av amerikanska läkaren Dr. Andrew Taylor Still.
  • Yrket innebär en 5-årig medicinsk utbildning.
  • Osteopati riktar sig till att behandla grundorsaken/-erna bakom patientens symptom.
  • I den Osteopatiska medicinens filosofi tas hänsyn till anatomin och kroppens alla fysiologiska system. Man tittar m.a.o. på kroppen som helhet.
  • Behandlingen är alltid individbaserad – anpassad efter individens kroppshållning, sjukdoms-/skadehistorik och förutsättningar.
  • Genom att rätta till asymmetrier och obalanser skapas bästa möjliga utgångsläge för hälsa, välmående och ett smärtfritt liv.
  • Det är en skonsam behandlingsform med många olika tekniker.
  • Utanför Sverige är Osteopati en utbredd och erkänd medicinsk behandlingsform, och benämns som en manuell medicin.
  • Några behandlingsbara symptom:
    Osteopatisk medicin är en mycket effektiv behandlingsform vid: besvär i bäcken, rygg, nacke, leder, muskler, ligament, bindväv, tex. diskbråck, ischias, ledvärk, hållningsproblematik, skolios, rehabilitering av bestående besvär efter skada/sjukdom, förslitningsskador, inflammation av muskelsenor/benhinnor, sträckningar, tennis-/golfarmbåge. Osteopati är även effektivt mot stress, huvudvärk/migrän, yrsel och balansproblem, andnings- och matsmältningsbesvär, menstruella smärtor, och andra fysiologiska besvär.
DSC_0383

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s