Kortfattat om osteopati

Här är en sammanfattning om osteopati för att stilla er nyfikenhet!

• Osteopati presenterades för första gången 1874 i USA av amerikanska läkaren Dr. Andrew Taylor Still.
  • Yrket innebär en 5-årig medicinsk utbildning.
  • Kroppen är en helhet – i den osteopatiska medicinens filosofi tas hänsyn till anatomin och kroppens alla fysiologiska system och hur dessa påverkar varandra.
  • ‘The rule of the artery is supreme’ – en välfungerande cirkulation ses som grundläggande inom osteopati. Kroppens vätskeflöden är viktiga!
  • Osteopati riktar sig till att behandla grundorsaken/-erna bakom patientens symptom.
  • Genom att behandla asymmetrier och obalanser söker osteopaten skapa bästa möjliga utgångsläge för god hälsa, välmående och ett smärtfritt liv.
  • Behandlingen är alltid individbaserad – anpassad efter individens kroppshållning, sjukdoms-/skadehistorik och förutsättningar.
  • Det är en skonsam behandlingsform med många olika tekniker.
  • Utanför Sverige är Osteopati en utbredd och erkänd medicinsk behandlingsform, och benämns som en manuell medicin.
  • Osteopaten refererar vid behov patienten till husläkare eller andra terapeuter, samt kan ge vissa kost-/träningsråd, allmänna livsstilsråd.
  • Vanliga symptom att söka hjälp hos osteopat för: besvär i bäcken, rygg, nacke, leder, muskler, ligament, bindväv, tex. diskbråck, ischias, ledvärk, hållningsproblematik, skolios, rehabilitering efter skada/sjukdom, förslitningsskador, sträckningar, nervsmärtor, inflammationer tex tennis-/golfarmbåge. Fysisk samt emotionell stress, huvudvärk/migrän, yrsel och balansproblem, andnings- och matsmältningsbesvär, menstruella smärtor, och mycket mer…!